Allmänt
Sigtuna Bostadsförmedling AB bedriver en bostadskö och förmedling av lägenheter inom Sigtuna Kommun. För att ställa dig i Sigtuna Bostadsförmedlings kö registrerar du dig här på webbplatsen. När du registrerat dig får du val om hur du vill betala din årliga köavgift. För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår förmedling om du har frågor om din registrering.
Efter att du har registrerat dig i kön förbinder du dig att bevaka din inkorg då all kommunikation rörande din registrering sker via e-post.
Sigtuna Bostadsförmedling AB förbehåller sig rätten att ta bort en registrering om särskilda skäl föreligger. Sigtuna Bostadsförmedling reserverar sig för tekniska problem.
Priser och betalning
Priserna på våra tjänster anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Köavgift
Du ska betala en årlig avgift för att få stå i bostadskön. Kommunfullmäktige i Sigtuna kommun beslutar om köavgiften. För närvarande är den 200 kronor, inklusive moms.
Förmedlingsavgift
När du tecknar ett hyreskontrakt genom Bostadsförmedlingen ska du betala en förmedlingsavgift. Förmedlingsavgiften har beslutats av kommunfullmäktige i Sigtuna och är för närvarande 625 kronor, inklusive moms.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering när vi fått beslut från fullmäktige om förändrade avgifter. Priset som var aktuellt vid ditt registreringstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Betalningar
Sigtuna Bostadsförmedling samarbetar med Nordea Connect för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Du väljer mellan fakturabetalning, kortbetalning samt swish. Betalinstruktioner framgår när du registrerar dig på vår hemsida. Fakturor har en förfallotid på 14 dagar för förmedlingsavgiften och 45 dagar för köavgiften. Mer information och fullständiga villkor om Nordea Connect betalsätt hittar du i registreringsflödet.
Kötid
Från den dagen vi mottagit och registrerat din betalning börjar din kötid i bostadskön att räknas och du kan då börja söka lediga objekt på vår hemsida. På Mina Sidor hittar du information om din kötid.
Ångerrätt
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt, räknat från dagen efter registreringsdagen, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal.
Återbetalning
Du har rätt att få tillbaka en köavgift som du har betalat innan den aktuella betalningsperioden har påbörjats, det vill säga den tid för vilken betalningen gäller. För att kunna få köavgiften återbetald behöver du själv meddela Sigtuna Bostadsförmedling att du vill ha tillbaka avgiften.
Du kan inom 14 dagar efter din registrering begära att få köavgiften återbetald genom att kontakta oss med din skriftliga begäran. Vi avregistrerar dig då från bostadskön och betalar tillbaka köavgiften.
Om du har betalat din köavgift försent och fått din kötid nollställd har du möjlighet att begära att få köavgiften återbetald. Du behöver kontakta oss inom 14 dagar efter betalningsdatumet för att begära att få köavgiften återbetald.
Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår förmedling. Om tvisten kvarstår tillämpar Sigtuna Bostadsförmedling alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Sigtuna Bostadsförmedling avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Sigtuna Bostadsförmedling förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats
Personuppgifter
Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter.
För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid återbetalning, eller annat, kontakta oss:
Sigtuna Bostadsförmedling AB
Org.nr. 556864-4941
c/o AKTIEBOLAGET SIGTUNAHEM
BOX 509
195 25 Märsta
08-572 379 90
info@bostadsigtuna.se
